onsdag den 23. maj 2012

Google Drive rulles ud

Jeg må erkende, at jeg er noget skuffet over Google Drive, men jeg har alligevel valgt at rulle det ud til vore cirka 100 ansatte. Det er dog til en begrænset opgave, for Drive kan ikke erstatte vores filserver, så længe Google ikke har styr på, at to personer åbner og ændrer samme fil samtidig.

Google Drive er ikke lige så smart som Dropbox endnu, men kører man allerede Google Apps, som vi gør, så er der indlysende fordele. Brugerne er allerede logget ind i Google Apps, og dermed er Drive helt integreret. Drive er også meget billig sammenlignet med Dropbox’ købe-versioner.

Vi har valgt at bruge Drive til de personlige drev på filserveren (typisk kaldet home-mappen). Hovedparten af brugerne fylder mindre end 5 GB hver dér, så de kan være i den gratis udgave. Cirka 10 % fylder mere, så de har fået 25 GB i stedet. Prisen er så 25 kroner om måneden pr. bruger hos en dansk forhandler som AppsPeople.

Google Drive giver mere plads, end vi kan tilbyde brugerne til dette formål - uden at skulle købe os fattige i mere SAN. Der er adgang til filerne uden VPN. Der er (eller bliver) adgang fra alle typer enheder herunder mobiler og iPads. Drive gemmer revisioner, og brugerne kan selv genetablere slettede filer uden at skulle gå til it-afdelingen. Brugerne kan også dele mapper og filer uden at involvere it-afdelingen.

Google gemmer slettede filer i 30 dage, men vi har også købt Backupify til vores Google Apps-installation, der er en ekstra backup hos Amazon. Backupify giver 35 GB totalt pr. bruger, men firmaet har netop skrevet til mig, at den begrænsning fjernes i løbet af et par uger. Derefter er der ubegrænset plads. Det betyder, at alle mails og dokumenter kan genetableres uanset alder.

Mange ansatte har både arbejdskonto og privat konto hos Google. Det fungerer i sig selv fint, når man taler om mail, kalender og så videre, men Google Drive kan ikke håndtere to konti. En løsning, som vi anbefaler nu er, at arbejdsrelevante filer ligger i Google Drive, mens private filer gemmes i Dropbox. De to kan nemlig godt køre samtidig.



(Opdateret 13. juni 2012) Erfaringerne er nu, at Drive kører ganske fint under Windows 7, men det virker ret dårligt under Windows XP. Drive går simpelt hen ned hele tiden, og den typiske bruger ved ikke, at han eller hun så skal starte programmet igen manuelt. Det betyder så, at der ikke er backup af deres filer. Der er visse programmer, der nægter at arbejde fornuftigt efter denne ændring, fordi de bliver ved med at lede efter filer på P:, der ikke længere eksisterer. Et trick er så at bruge programmet Visual Subst, der kan få P: til at pege på en mappe for eksempel under Google Drive.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar