torsdag den 26. april 2012

Drive er svag som Dropbox

Google Drive har samme svaghed som Dropbox, hvilket gør, at programmet reelt ikke kan erstatte filservere i virksomheder. Google Drive kan fint bruges privat og sikkert også til begrænsede formål i virksomheder.

Men Google Drive kan ikke styre, at flere ansatte åbner samme fil samtidig, hvilket sker meget tit i en virksomhed, der deler filer og mapper. Dropbox forsøger at løse problemet med at gemme flere versioner af samme dokument, som brugerne derefter må rydde op i manuelt.

Googles løsning er lige så dårlig. Google gemmer godt nok kun én version af dokumentet (den seneste), mens den overskrevne ligger i revisionslisten, som man kun kan se i browseren. Det gør det faktisk endnu mere besværligt at rydde op. En anden svaghed er, at Google slet ikke fortæller, at der findes modstridende versioner i modsætning til Dropbox. Så man ved det slet ikke. Billedet viser en fil med flere overskrevne versioner - men ingen alarmer.

Det er i øvrigt en anden svaghed ved Google. Dropbox har lagt en række funktioner direkte i Windows’ interface såsom revsionslisten. Google har ingen funktioner i selve Windows (højreklik på filen). Her skal man åbne Drive i browseren.

Min test viste også, at Google kan miste overblikket over disse overskrivninger. Så kommer der et rødt kryds på filen, hvorefter man kan bede Google Drive om at forsøge igen med synkroniseringen. Det er en manuel proces, og man skal selv holde øje med disse fejl.

Filservere har ikke disse problemer. Her kan filserveren fortælle, at dokumentet er åbent af en anden, og du kun kan åbne og se det - ikke ændre det. Eller du kan fortælle for eksempel Microsoft Excel, at flere personer må rette i det samme ark samtidig. Her er der ingen problemer.



Bemærk i øvrigt, at der ikke er problemer, hvis du arbejder med Googles egne dokument-formater i browseren. Det var der heller ikke i forgårs, da det hed Google Dokumenter. Her kan flere fint arbejde sammen, åbne filer samtidig og så videre. Problemet opstår udelukkende, hvis man vil bruge for eksempel Word og Excel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar