fredag den 2. marts 2012

Google og privatliv

Google har den 1. marts 2012 ændret reglerne for opsamling og brug af data, som der har stået meget om i pressen. Det er svært at vurdere, om de nye regler udgør et problem for brugerne. En af de største modstandere er EFF (Electronic Frontier Foundation), der har skrevet dette. Google selv mener, at det gør tingene bedre for brugerne. Her er Googles version af historien.

Grundlæggende handler det om, at Googles cirka 70 tjenester kan dele information. Før den 1. marts kunne Gmail og Picasaweb hver samle information ind om dig som bruger og “optimere” visningen af annoncer.

Nu slår Google det sammen. Det vil sige, at alle 70 tjenester gemmer data i én database, og alle 70 tjenester kan læse din adfærd på tværs af disse. Har du lige søgt på kaffe på google.dk, så ved Gmail det altså også nu.

Du kan selv være med til at bestemme noget af det. Hvis du går ind på dit Google Betjeningspanel, kan du se tjenester, som du bruger og ændre nogle ting.

Du kan også bede Google om ikke at gemme alle dine søgninger og de websider, du besøger, hvilket hænger sammen med cookies. Det gøres her. Husk, at du skal logge ind på din Google konto (eller Gmail- eller Google Apps-konto).

Googles primære interesse er naturligvis at vise dig annoncer, som du interesserer dig for, som der så er større sandsynlighed for, at du klikker på, som igen tjener penge til Google. Du har også noget indflydelse her. Du kan gå ind på Annoncepræferencemanager og ændre visse ting. Du kan for eksemple bede Google om ikke at tilpasse annoncer overhovedet.

En anden mulighed er at få en kopi af Googles data om dig. Det foregår i Google Takeout.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar